Demos Helsingin White paper uusista kuluttajamarkkinoista

Demos Helsingin tänään julkistettu White paper: Resurssiviisas talous avaa kuluttaja­bisnekselle uusia markkinoita pyrkii vastaamaan valistunutta yritysjohtoa pitkään piinanneeseen kysymykseen: mistä 2000-luvulla syntyy kestäviä tulovirtoja?

Aikana, jolloin talouskehitys on haparoivaa, tavaratuotannon hinta painuu alas ja kuluttajien enemmistö saanut perustarpeensa hyvin tyydytettyä, on ratkaisuja etsittävä kokonaan uusista suunnista.

White paper esittää, että yksi uusi reitti liiketoiminnan kasvuun löytyy cleantech-­kuluttajaratkaisuista: tuotteista ja palveluista, jotka helpottavat arjen rutiineja, auttavat pitämään kulutusmenot hallinnassa ja parantavat samalla hyvinvointia. Näiden ratkaisu­jen markkinat ovat syntymässä energian ja resurssien trendinomaisen kallistumisen, käyttäjälähtöisten ajattelutapojen yleistymisen ja digitalisoitumisen törmätessä.

White Paper julkistettiin Demos Helsingin aamiaisseminaarissa Ravintola Purossa 14.11.2014. Demos Helsingin toiminnanjohtajan Tuuli Kaskisen mukaan on koittanut aika kysyä rohkeasti miten Suomen jälkeenjäänyt elinkeinorakenne saadaan konkreettisesti uusiutumaan.

Sitran vanhempi neuvonantaja Jukka Noponen totesi, että suomalaiset yritykset eivät tulevaisuudessa enää menesty tekemällä ”elefantin kokoisia laitteita”. Noposen mukaan kuluttajuuden valta lisääntyy, mutta se ei tarkoita nopeampaa ja tehokkaampaa nykyistä kuluttamista vaan fiksumpia palveluita.

Demos Helsingin resurssiviisas talous -teeman johtaja Maria Ritola esitti puheenvuorossaan kuinka digitalisaatio levittää nopeasti cleantechin suurille kuluttajamarkkinoille, kuten energia-, asumis-, liikkumis- ja ruokapalveluihin.

Tilaisuudessa puhunut Fortumin uuden liiketoiminnan vetäjä Kalle Ahlstedtin mukaan Fortumin strategia perustuu ”Aurinkotalous”-visiolle, jossa älykkäistä kuluttajapalveluista haetaan sekä uusia tulovirtoja että joustavuutta energiantuotantoon ja jakeluun. Ahlstedt kertoi olevansa kiitollinen siitä, että saa työskennellä energiamarkkinoita muokkaavien uusien kuluttajapalveluiden kuten Fortum Fiksun parissa.

Nimetön

Rautakeskon ympäristöpäälikkö Jesse Mether esitti omassa puheenvuorossaan kuinka Keskon palveluinnovaatio Energiaosaaja syntyi yhteistyössä Demos Helsingin kanssa vastaamaan vähittäiskaupan murrokseen. Hintakilpailun sijaan Kesko pyrkii luomaan lisäarvoa palvelemalla kuluttajaa, ei vain myymällä tavaraa. Konsepti auttaa omakotiasujia kehittämään kodin asumismukavuutta ja energiatehokkuutta.

Demos Helsingin Smart Retro -kiihdytysohjelmaan juuri valitun Fourdeg-startupin toimitusjohtaja Markku Makkonen esitteli yrityksen älytermostaattia. Sen vaikutukset asumiseen liittyviin päästöihin voivat olla jopa 30% luokkaa, niinpä jo Euroopan tasolla sen potentiaaliset markkinat ovat useita miljardeja vuodessa.

Tänään julkaistu white paper dokumentoi pitkäjänteisen innovaatiotyön löydökset. Demos Helsinki on vuodesta 2009 alkaen OLYMPUS DIGITAL CAMERAkehittänyt Peloton-työpajoissa kymmenten yritysten kanssa kuluttajamarkkinoille uusia tuotteita ja palveluita, jotka auttavat elämään älykkäästi ja resurssiviisaasti. Työpajoista on saanut alkunsa mm. Rautakeskon Metherin esittelemä Energiaosaaja-palvelu.

Nyt Peloton-työpajojen opit ja ajattelumalli on koottu tiiviiksi Resurssiviisas talous avaa kuluttaja­ bisnekselle uusia markkinoita -white paperiksi. Tämä tiivis julkaisu auttaa yrityksiä ymmärtämään kuluttajamarkkinoiden muutosta ja tunnistamaan uusia resurssiviisaan talouden kehityksestä syntyviä liiketoimintamahdolisuuksia. Aiemmin tänä vuonna Demos Helsinki perusti Demos Effect -yrityksen, jonka tehtävänä on auttaa yrityksiä tarttumaan juuri näihin resurssiniukkuudesta ja muista suurista muutosilmiöistä nouseviin valtaviin mahdollisuuksiin.