Suomen johtava ajatushautomo kasvaa: Avanton liiketoiminta ostetaan osaksi yrityspalveluita

Demos Helsinki kasvaa ostamalla tutkimuspaja Avanto Helsingin liiketoiminnan. Avanton kehittämä vaikuttavan oppimisen malli Safari siirtyy liikkeenjohdon konsultointia tarjoavaan Demos Helsingin tytäryhtiöön Demos Effectiin.

“Yritysosto on osa Demos Effectin kehittymistä merkittäväksi liikkeenjohdon konsultoinnin toimijaksi sekä Suomessa että kansainvälisesti. Avanto vahvistaa kykyämme auttaa yrityksiä tekemään megatrendeistä uutta liiketoimintaa. Erityisesti arvostamme avantolaisten asiantuntemusta co-creationiin, nuorten osaamiseen ja kehittyviin markkinoihin liittyvissä kysymyksissä”, kertoo Demos Effectin toimitusjohtaja Tuuli Kaskinen.

Vuonna 2012 perustetun Avanto Helsingin asiakkaita ovat muun muassa energiayhtiö Helen, asuntosijoitusyhtiö SATO, Helsingin yliopisto ja kustannusosakeyhtiö Otava. Avanto on tehnyt erityisesti strategiseen yritysvastuuseen ja nuorten osallistumisen hyödyntämiseen liittyviä projekteja. Nopeasti kasvavan Avanton liikevaihto vuonna 2014 oli 170 000 euroa. Avantossa työskentelee tällä hetkellä viisi henkilöä.

“Demos Helsinki ja Avanto jakavat yhteiset arvot ja tavoitteet. Yhdistymisen jälkeen meillä työskentelee 25 asiantuntijaa ja tuotamme entistä enemmän arvoa asiakkaillemme ja yhteiskunnalle. Hyvä esimerkki tästä on Safari-konsepti, joka saa näin laajemmat markkinat”, Kaskinen sanoo.

Safari – matka yhteiskunnalliseen tekemiseen -leireillä lukioikäiset nuoret tuovat tuoreen näkökulman ja osaamisensa yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseksi. Safarin vaikuttavan oppimisen malli on osa virallista opetussuunnitelmaa Helsingin kaupungissa ja kuvaa uudenlaista tapaa oppia konkreettisten ilmiöiden kautta. Tästä hyötyvät kaikki. Esimerkiksi viime vuoden Safarilla syntyi paljon julkisuutta saanut asuntosijoitusyhtiö SATOn lanseeraama edullisen asumisen StudioKoti-konsepti.

“Yhdistyminen avaa ovia Safarin nostamiseksi uudelle tasolle. SATOn kanssa tehty työ on hyvä esimerkki siitä miten yritykset voivat hyötyä konkreettisesti hyvin fasilitoidusta yhteistyöstä nuorten kanssa. Tällaiselle avoimelle tavalle kehittää strategioita, tuotteita ja palveluita on kysyntää laajalti niin julkisella puolella kuin uutta suuntaa etsivässä yrityskentässä”, sanoo Avanton perustaja Johannes Nuutinen.

Avanto Helsingissä työskentelevät tällä hetkellä perustajat Mirja Hämäläinen, Johannes Nuutinen, Mikael Sokero ja Antti Tarvainen sekä asiantuntija Julia Jousilahti. Liiketoimintojen osto astuu voimaan 1. lokakuuta 2015.

 

Avanto Helsinki auttaa kumppaneitaan löytämään tapoja, joilla kumppanin toiminta vastaa paremmin tämän hetken yhteiskunnallisiin tarpeisiin. Avanto toimii erityisesti strategisen yritysvastuun, oppimisen ja julkisen sektorin kehittämisen parissa.

Demos Effect on Demos Helsingin yrityspalveluihin erikoistunut tytäryhtiö, joka auttaa yrityksiä löytämään tapoja muuttaa megatrendit ja pitkän tähtäimen yhteiskunnalliset haasteet liiketoiminnaksi.

Demos Helsinki on Suomen johtava ajatushautomo, joka työllistää tällä hetkellä 15 ihmistä. Toiminnan keskiössä on korkealuokkainen tutkimus, jonka tuloksena syntyy kokeiluja, raportteja, toimintamalleja ja verkostoja.

 

Lisätietoja:

Tuuli Kaskinen, toimitusjohtaja, Demos Effect, 050 5149 752

Johannes Nuutinen, perustaja, Avanto Helsinki, 045 2033 123