Kanssamatka-palvelu yhdistää pienet matkailuyrittäjät ja auttaa palveluiden tuotteistuksessa Oulun seudulla.
Hiljattain päättyneessä Kanssamatka-hankkeessa kehiteltiin Oulun seudulle verkostoa, jossa erikokoiset matkailualan toimijat yksittäisistä eräoppaista isoihin hotelleihin voivat yhdessä tuotteistaa ja markkinoida osaamistaan yhden verkkopalvelun periaatteella.
Kanssamatka-palvelu sai alkunsa Demos Helsingin vetämällä Peloton Innovation Campilla Kaustisilla kesällä 2012. Siellä Tarja Isohätälän ja Janne Salovaaran tiimi kehitteli vertaisoppimiseen perustuvaa matkailupalveluideaa.
Leirin jälkeen Kanssamatka-ideasta innostui myös EU:n maaseudun kehittämisrahasto ja konseptia kirkastettiin, kehitettiin ja testattiin Oulussa Demos Helsingin ja Big Plans Bakeryn avulla kevään, kesän ja syksyn 2014 aikana. Markus Wikholm ja idean toinen vanhempi Janne Salovaara Big Plans Bakerystä haastattelivat hankkeen tiimoilta kymmeniä matkailualan toimijoita Oulusta.
“Meidät yllätti positiivisesti, miten paljon ihmiset tekevät kaikkea. Ongelmaksi osoittautui se, että he eivät tunne toisiaan. Majoituspalvelun tarjoaja ei tiedä, että naapuri tuottaa retkiä suolle”, Wikholm sanoo.
Parivaljakko tuotti haastattelujen pohjalta palvelukonseptikuvauksen, jonka pohjalta ideaa lähti kehittelemään eteenpäin Johanna Salmela ja hänen tiiminsä Oulun Yritystakomolla.
Kanssamatka-palveluverkosto sopii vahvasti aikaan, koska matkailijoita kiinnostavat nyt autenttiset kokemukset. Monet viime vuosien matkailualan innovaatioista eivät ole enää olleet keinotodellisuuksien rakennushankkeita, kuten laskettelukeskuksia tai kylpylähotelleja, vaan ne ovat perustuneet olemassa olevien resurssien hyödyntämiseen ja jakamiseen. Se on pienille toimijoille suuri mahdollisuus, jos ne osaavat verkostoitua ja tuotteistaa osaamisensa houkuttelevasti.
Maailmanlaajuisen majoituspalvelu AirBnB:n suosio piilee juuri jakamisessa ja resurssien viisaassa käytössä: palvelussa ihmiset vuokraavat omia asuntojaan matkailijoille. Kysyntä on huimaa. AirBnB:n kautta on yövytty jo yli 25 miljoonaa kertaa, ja kohteita on jo yli 800 000 yli 190 maassa.
Siinä missä AirBnB tarjoaa vain majoituspalveluita, Kanssamatkan kautta voi buukata myös erilaisia lähialueella sijaitsevia elämyspalveluita.
Matkailija saa nopeasti palvelusta kattavan yleiskuvan erilaisista mahdollisuuksista alueella. Palveluiden tuottajat saavat vauhtia bisnekseensä tuotteistamisavusta ja yhteinen verkkopalvelu tuo lisäsilmäpareja kaikille palveluille. Ison hotellin on helpompi tehdä yhteistyötä vaikka pienen jääsurffausyrittäjän kanssa, kun palvelut on kunnolla tuotteistettu. Parhaimmillaan koko seutu hyötyy. Ihmiset viipyvät pidempään ja käyttävät odotettua enemmän rahaa paikkakunnan palveluihin.
Massaturismin kultakaudella matkailualan työpaikat keskittyivät vahvasti tietyille alueille ja tarjosivat työtä matalasti koulutetuille. Nykyään matkailubisnestä on kaikkialta, mutta se yhä harvemmin työllistää ketään täyspäiväisesti ympäri vuoden. Näin ollen yhä useammat matkailualan toimijoista ovat jonkun muun alan asiantuntijoita ja matkailubisnes on heille vain sivutoimi.
Kanssamatka-verkostoon voisi kuulua esimerkiksi henkilö, joka vetää arki-iltaisin kansanopistossa venäjän kielen kursseja ja lauantai-iltapäivisin vie venäläisiä turisteja sieniretkelle pientä korvausta vastaan. Hän voi Kanssamatka-verkostossa liittoutua helposti yhteen vaikka sieniruokakurssien pitävän kanssa ja toimia kursseilla tulkkina.
Kekseliäät elämyspalvelut tuovat maaseutualueille kaivattuja lisätöitä. Mikroyrittäjien yhteinen ongelma on usein se, että kysyntä ja tarjonta eivät aina kohtaa toisiaan. Kanssamatka-palvelu pyrkii ratkomaan tätä ongelmaa. Kunhan homma saadaan toimimaan Oulun seudulla, on malli helppo kopioida myös muualle Suomeen – ja vaikka kaikkiin maailman kaupunkeihin.