Sain tänään olla arvioimassa Peloton Summer Campin tiimejä ja valitsemassa leirin voittajaa yhdessä ympäristöministeriön Taina Nikulan ja startup-maailman tuntijan, Palmun Toni Laturin kanssa. Puoli vuotta kestäneellä Peloton Campilla kestäviä elämäntapoja rakentavat tiimit ovat opetelleet start-up-maailman lainalaisuuksia. Tänään Summer Camp huipentui tiimien esittelyyn Slushissa. Minulle yhdeksän tiimin vahvuuksien ja heikkouksien läpi käyminen oli paitsi innostavaa myös opettavaista. Tässä havaintoja kaikista Summer Campin tiimeistä.
Sharetribe nousi ykköseksi selvillä meriiteillä. Tiimi haki mukaan Peloton Summer Campille uudella, keväällä pivotoidulla idealla. Siitä kehittyi muutamassa kuukaudessa yhteisöille suunnatta jakamispalvelu. Sharetribe tekee vakuuttavaa jälkeä ja viikko sitten se julkaisi yhteistyösopimuksen Reaktorin POLTEn kanssa.
Jaetulle kakkossijalle tulivat tavarankuljetuspalvelu Piggybaggy ja työpaikkojen autoja yhteiskäyttöön tuova Weegos. Piggybaggyn taustalla on rautainen tiimi, jossa on niin Tieto-Finlandia-ehdokkaita kuin bisneksen tekijöitäkin. Epäilen, että Piggybaggy etenee ideallaan kohti rahoitusta hyvinkin nopeasti. Weegos puolestaan julkaisi tänään ensimmäisen yhteistyösopimuksensa Kuopion kaupungin autojen yhteiskäyttöratkaisusta.
Tällä kertaa ilman palkintoa jäi autopalveluista Kyyti.net, jonka optimointijärjestelmä auttaa erottautumaan matkojen jakamisen markkinoilla. Vedenkäyttöä dramaattisesti vähentävä, mutta vielä kehitysasteella oleva Showermagic voi mullistaa sen, miten käymme suihkussa. Ruoka-alalta terveellisen ja kestävän ruoan franchise-konseptia rakentava Ewäs ja ravintolapäivän satojen tuhansien käyttäjien yhteisöstä voimansa saava Let’s eat together tuovat startup-maailmaan jotain uutta. Pelien ja applikaatioiden maailmassa ruoka-businesta ei ole juurikaan nähty.
Avanto Helsinki tekee uudenlaista yritysvastuubisnestä jo oikeiden konsultointiasiakkaiden kanssa ja Tulevaisuusagentuuri yhdistää nuorison voimat ja yritysten tarpeen pohtia ympäristöhaasteita.
Huh, mikä joukko. Peloton Clubin Summer Camp on näyttänyt, että kuluttajamarkkinoiden clean techiä on olemassa. Clubin yritykset ratkaisevat energia- ja resurssihaastetta ja tekevät siitä myös bisnestä.
Demos Helsingin lisäksi Peloton Clubia on ollut tekemässä Ympäristöministeriö sekä laaja joukko startup-maailman tuntijoita ja rahoittajia. Uusia ja vanhoja ystäviä ja sparraajia on tarvittu Peloton Clubin ensimmäisen vaiheen aikana. Seuraavaksi mietitään, miten Peloton Clubin toimintaa skaalataan ja sen vaikuttavuutta kasvatetaan. Siihen tarvitaan taas teitä kaikkia, sillä ajattelen, että nämä yhdeksän yritystä ovat vasta alkua. Kertokaa siis, miten Peloton Clubista teidän mielestänne tehdään vielä isommin maailmaa muuttava.