Peloton – uuden talouden tekijät

Peloton tekee uutta energiaviisasta taloutta yhdessä isojen yritysten kuten Fazerin, Rautakeskon, Bonnierin, Biolanin ja Hoasin kanssa. Peloton Club on puolestaan energiaviisaiden startupien vertaishautomo.

Peloton kirittää eri aloja ja organisaatioita kehittämään tuotteita, palveluita ja sosiaalisia innovaatioita, joiden avulla suomalaiset voivat elää resurssiviisasta ja vähähiilistä elämää ja organisaatiot luoda uutta liiketoimintaa. Voit tilata organisaatiollesi tai alueellesi Peloton-työpajan, järjestää kanssamme Peloton Innovation Campin tai osallistua resurssiviisaiden start-upien vertaishautomoon – Peloton Clubiin. Lue lisää osoitteesta www.pelotonclub.me.

Peloton käynnistyi vuonna 2009 ja on vuosien varrella muovautunut yksittäisestä hankkeesta Peloton-ajatteluksi. Peloton alkoi työpajoilla, joissa eri alojen organisaatiot kehittävät ilmastoystävällisistä valinnoista suomalaisille helppoja ja haluttavia – ja itselleen uutta liiketoimintaa. 2011 pidettiin ensimmäiset Peloton Innovation Campit, jotka synnyttävät kokonaan uusia energiaviisaita yrityksiä. Syksyllä 2012 käynnistyi Peloton Club, jossa start upit ja tekijät sparraavat toisiaan. Peloton Clubissa kasvavat maailmaa paremmaksi muuttavat bisnesideat.

Matkan varrella pelottomiksi yhteistyökuppaneiksi ovat lähteneet mm. Sitra, Fazer, Bonnier Publications, Rautakesko, S-ryhmä, Starkki, Puukeskus, StockmannAnton & AntonBiolan, Hoas, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja ympäristöministeriö.

Vuonna 2012 alkoi Peloton – Business of Behaviour Change -tutkimushanke. Se on osa laajaa SHAPE Shaping Markets for Sustainability -tutkimusta, jossa tutkitaan, miten markkinoita voi aktiivisesti luoda ja muokata kestävämmiksi. Kolmivuotista (2012-2014) tutkimushanketta rahoittaa TEKES ja konsortiossa ovat mukana Demos Helsinki, Valtion teknillinen tutkimuskeskus VTT, Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto sekä Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT. Suuri osa länsimaiden kuluttajista haluaa elää kestävämmin. Miten tästä massamarkkinasta saadaan liiketoimintaa? Peloton – Business of behaviour change -tutkimus yhdistää uusimman tieteellisen ymmäryksen käyttäytymisen muutoksesta uusien, kestävien liiketoimien luomiseen. Tutkimuksen mukaan käyttäytyminen muuttuu ja uusia rutiineja syntyy ryhmissä. Siksi kokeilemme ja mallinnamme tapoja, joilla yritykset voivat yhteiskehittää (co-creation) palvelujaan erilaisten ryhmien kanssa muuttaen elämäntapoja kestäviksi sekä miten arvoketjut muuttuvat, ryhmien kanssa toimiessa. Liiketoimintakokeiluja tehdään Fazerin, Biolanin ja Hoasin kanssa, jotka on tuotu yhteen  harrrastus-, paikaillis- ja vertaisryhmien kanssa.