Megatrendit, kuten teknologinen kehitys, väestörakenne, elinkeinorakenteen muutos ja luonnonvarojen kallistuminen, muuttavat yritysten toimintaympäristöä radikaalisti. Tarvitsemmekin kestäviin elämäntapoihin perustuvia markkinoita. Mutta kuinka niitä voidaan synnyttää?
Uusin käyttäytymismuutostutkimus osoittaa, että arkisilla ryhmillä on meihin valtava vaikutus – etenkin silloin kun pitäisi rikkoa omia rutiineja esimerkiksi kuluttajana. Samaan aikaan suomalainen järjestökenttä rakentuu entistä enemmän elämäntapojen ympärille.
Tämä selvitys kertoo millainen tuo kenttä on, millaisia toimijoita yhdistysten sisältä löytyy – ja mitä se tarkoittaa yhteistyötä pohtivan yrityksen kannalta? Kiinnostavaa on erityisesti ryhmien avulla syntyvien uusien kestävien elämäntapojen ja markkinoiden levittäminen.
Kestävät elämäntavat tarjoavat mahdollisuuden luoda yhteistä arvoa [shared value], jossa sekä yritys että yhteiskunta hyötyvät liiketoiminnasta. Tehokas väylä yhteiseen arvoon onkin yhteistyö yhteisöjen kanssa. Yritysten luoma arvo syntyy yhä enemmän yritysten ulkopuolella, vuorovaikutuksessa muiden kanssa.