Lupaus jatkuvasti oppivasta digitaalisen aikakauden julkisesta hallinnosta – Mahdollisuuksia viranomaistoiminnan kehittämiseen -raportissa on hahmotettu pääväitteitä digitaalisen aikakauden hallinnosta ja tuotu esille rohkaisevia mahdollisuuksia tulevaisuuden julkiselle hallinnolle. Digitalisaatio tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia järjestää julkisen hallinnon palvelutoiminta täysin uudella tavalla, joka palvelee nykyistä tehokkaammin, osallistuvammin ja turvallisemmin. Tällaisen digitaalisen aikakauden hallinnon mahdollisuuksien saavuttaminen…
Lupaus jatkuvasti oppivasta digitaalisen aikakauden julkisesta hallinnosta – Mahdollisuuksia viranomaistoiminnan kehittämiseen -raportissa on hahmotettu pääväitteitä digitaalisen aikakauden hallinnosta ja tuotu esille rohkaisevia mahdollisuuksia tulevaisuuden julkiselle hallinnolle.
Digitalisaatio tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia järjestää julkisen hallinnon palvelutoiminta täysin uudella tavalla, joka palvelee nykyistä tehokkaammin, osallistuvammin ja turvallisemmin. Tällaisen digitaalisen aikakauden hallinnon mahdollisuuksien saavuttaminen edellyttää 1) yhteistyötä, 2) palvelutoiminnan laajaa digitalisointia, 3) asiakastarpeet edellä muotoiltuja palveluita sekä 4) julkisen hallinnon toimintamallien ja johtamisen kehittymistä.
Raportissa esitellyt havainnot ja päätelmät ovat syntyneet osin yhteiskehittämisen menetelmiä hyödyntäen. Yhteiskehittämiseen on osallistunut ryhmä Julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknisen osaston (JulkICT) asiantuntijoita sekä usean viraston ICThankkeista vastaavia tai niissä työskenteleviä virkamiehiä. Yhteiskehittämisessä on käytetty sekä haastatteluita että työpajatyöskentelyä, ja se on tuonut raporttiin arvokkaita näkemyksiä julkisen hallinnon digitalisaation parissa työskenteleviltä asiantuntijoilta.