Löysässä maailmanparannuspuheessa on se vika, että se ei kiinnosta ketään. Jos kerrot, että yrityksesi “tahtoo auttaa nuoria löytämään elämälleen sisältöä tuomalla erilaisia toimijoita yhteen”, ei kukaan ymmärrä, mistä oikein on kyse. Keitä ovat nuoret? Mitä ovat elämän sisällöt? Entä erilaiset toimijat? Miten niiden yhteentuominen auttaa nuoria? Vaikuttavuusyritys on voittoa tavoitteleva…
Löysässä maailmanparannuspuheessa on se vika, että se ei kiinnosta ketään. Jos kerrot, että yrityksesi “tahtoo auttaa nuoria löytämään elämälleen sisältöä tuomalla erilaisia toimijoita yhteen”, ei kukaan ymmärrä, mistä oikein on kyse. Keitä ovat nuoret? Mitä ovat elämän sisällöt? Entä erilaiset toimijat? Miten niiden yhteentuominen auttaa nuoria?
Vaikuttavuusyritys on voittoa tavoitteleva yritys, joka tuottaa merkittävää, mitattavissa olevaa hyötyä ympäröivälle yhteiskunnalle tai ympäristölle. Vaikuttavuusyritystä erottaa tavallisesta yrityksestä se, että voiton tavoitteleminen ei ole yrityksen ainoa tehtävä, vaan se pyrkii toiminnallaan ratkaisemaan myös jonkin yhteiskunnallisen ongelman.
Monen mielestä yhteiskunnallinen hyvä ja yritys eivät mahdu samaan lauseeseen. Tämä on toisinaan vaikeaa myös vaikuttavuusyrityksille, jotka puhuvat mieluummin maailmanparantamisesta kuin siitä, mitä heidän yrityksensä todella tekee.
Jotta maailmaa maailmaa pääsisi parantamaan, täytyy vaikuttavuusyrittäjän osata seuraavat asiat.
1. Pitää hissipuhe. Hissipuhe on lyhyt, kiinnostuksen herättävä esittely yrityksestä, joka kertoo miksi yrityksesi on olemassa. Se vastaa kysymyksiin mitä, miksi ja kenelle. Parhaimmillaan se mahtuu yhteen lauseeseen. Hissipuhe on myös yksiselitteinen ja käyttää konkreettisia verbejä. Pannassa ovat sellaiset sanat kuin “yhdistää”, “mahdollistaa” ja “edesauttaa”. Hyvä hissipuhe on esimerkiksi tällainen: “Yrityksemme Magic Maji kerää sadevettä talteen ja tuottaa näin juomavettä Nairobin slummeissa eläville kotitalouksille.”
2. Tunnistaa käyttäjänsä. Käyttäjä on aina ihminen, ei koskaan kasvoton taho kuten “kunta” tai “sosiaalitoimi”. Käyttäjä ei ole myöskään epämääräinen joukko kuten “nuoret” tai “suomalaiset”. Oikea käyttäjä olisi esimerkiksi 17-vuotias espoolainen Pate, joka on jäänyt yhdeksännen luokan jälkeen vaille jatkokoulutuspaikkaa. Hän lukeutuu syrjäytymisvaarassa olevien 35 000 suomalaisnuoren joukkoon. Käyttäjä pitää tuntea. Silloin voi määritellä uskottavasti ongelman, jonka yritys hänen puolestaan ratkaisee.
3. Muuttaa visio numeroiksi. Vaikuttavuusyrittäjän tulee tietää, minne hän on menossa. Tavoitteiden tulee olla selkeitä ja vaikuttavuuden mitattavissa olevaa. “Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten auttaminen” ei ole yrityksen visio. Sen sijaan yrityksen visio voisi olla, että “Vuoteen 2025 mennessä 10 000 syrjäytynyttä nuorta on suorittanut kansalaisen vaikuttamistutkinnon ja työllistynyt yrittäjäksi”. Kun visio on konkreettinen, on se myös uskottava.
Kuva: Susa Junnola / Sitra