Kiinassa on yli 100 miljoonaa sähköpyörää ja Hollannissa joka viides myyty pyörä on sähköpyörä. ”Mitä ihmettä?”, moni varmasti kysyy kuullessaan nämä luvut. Suuri osa suomalaisista osa ei ole koskaan kokeillut sähköpyörää ja niitä myydään vuosittain vain joitain tuhansia. Sähköpyörä on kestävän liikkumisen innovaatio ja osa tulevaisuuden älykkäitä kaupunkeja. Siksi Liikennevirasto,…
Kiinassa on yli 100 miljoonaa sähköpyörää ja Hollannissa joka viides myyty pyörä on sähköpyörä. ”Mitä ihmettä?”, moni varmasti kysyy kuullessaan nämä luvut. Suuri osa suomalaisista osa ei ole koskaan kokeillut sähköpyörää ja niitä myydään vuosittain vain joitain tuhansia.
Sähköpyörä on kestävän liikkumisen innovaatio ja osa tulevaisuuden älykkäitä kaupunkeja. Siksi Liikennevirasto, Trafi, SITO ja Demos Helsinki selvittivät sähköpyöräilyn mahdollisuuksia Suomessa. Tulokset ovat kiinnostavia: kansainvälisten esimerkkien perusteella sähköpyöräilystä voi tulla merkittävä autoilun korvaaja. Ajamme yli kahden kilometrin matkoista puolet henkilöautolla ja juuri tätä hiukan surullista lukua voidaan muuttaa sähköpyöräilyllä.
Demos Helsingin toimistolla järjestettiin 24. maaliskuuta aamiaisseminaari sähköpyöräilystä. Paikalla oli kestävän liikenteen portinavaajia, eli henkilöitä, jotka voivat toimillaan vaikuttaa suuren ihmisjoukon liikkumisvalintoihin. Tilaisuudessa portinavaajat pohtivat sähköpyöräilyn edistämistoimia ja kokeilivat itse sähköpolkupyöräilyä.
Tilaisuudessa puhunut kulutustutkija ja sähköpyöräilijä Mika Pantzar korosti, että pelkällä virkamiestyöllä sähköpyöräily ei lähde kasvuun.
– Pitäisi miettiä pyöräilyn yhteiskunnallisten hyötyjen sijaan miksi ihmiset haluaisivat hankkia sellaisen. Sähköpyöräilyssä vapauden tunne on se tärkein juttu, Pantzar linjasi.
Sähköpyörä on edelleen monille vieras väline. Sen ajotuntuma, ”ikuinen myötätuuli” voidaan kokea parhaiten käytännössä ja siksi tarvitaan uusia kokeiluja, joilla ihmiset tutustutetaan sähköpyöräilyyn. Aamiaisseminaarissa ihmiset saivat äänestää neljästä kokeiluehdotuksesta, joilla sähköpyöräilyä edistetään. Suosituimmaksi nousi kokeilu, jossa sähköpyörillä täydennetään joukkoliikennettä ja ajetaan kodeista asemille.
Kestävät elämäntavat leviävät parhaiten, kun onnistutaan luomaan yhteistyötä yhteiskunnan eri toimijoiden välille. Sen takia kaupunkisuunnittelijan on puhuttava pyöräilyjärjestön kanssa ja sähköpyörien myyjän on tutustuttava energiayhtiön edustajaan. Aamiaisseminaarissa nämä eri tahot tapasivat toisiaan ja innostuksen pystyi aistimaan selvästi.
Sähköpyöräilyn hyötyihin päästään käsiksi Suomessa, kun portinavaajat lähtevät edistämään sähköpyöräilyä uusien kokeilujen kautta.
Lue Demos Helsingin ja Liikenneviraston esite: Ikuinen myötätuuli – sähköpolkupyörien tulevaisuus Suomessa sekä raportti Sähköavusteisten polkupyörien tiekartta.