FIVR-virtuaalitodellisuushubit

12.10.2018

Virtuaalitodellisuuden ja niin sanotun muunnellun todellisuuden sovellukset yleistyvät arjessa. Tämä muutos tuo mukanaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä pienille osaaville alan kehittäjille että suuremmille organisaatioille, joiden alalla voidaan hyötyä teknologian kehityksestä. Finnish Virtual Reality Associationin ja Demos Helsingin yhteishankkeessa yritykset pääsevät kokeilemaan käytännössä millaisia ongelmia lisätyllä todellisuudella voidaan ratkoa. Kaksivuotisen hankkeen aikana…

Virtuaalitodellisuuden ja niin sanotun muunnellun todellisuuden sovellukset yleistyvät arjessa. Tämä muutos tuo mukanaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä pienille osaaville alan kehittäjille että suuremmille organisaatioille, joiden alalla voidaan hyötyä teknologian kehityksestä. Finnish Virtual Reality Associationin ja Demos Helsingin yhteishankkeessa yritykset pääsevät kokeilemaan käytännössä millaisia ongelmia lisätyllä todellisuudella voidaan ratkoa.

Kaksivuotisen hankkeen aikana toteutetaan yhteensä 12 kuukauden mittaista virtuaalitodellisuushubia, jossa jokaisessa startup kehittää kumppanille prototyypin heitä kiinnostavasta vr- tai ar-tuotteesta. Demos Helsinki ja FIVR huolehtivat että startupit ja yritykset löytävät toisensa ja molemmat oppivat prosessin aikana. Hanke on osa Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 -ohjelmaa.

Esimerkki virtuaalitodellisuushubista:

Aikakone 2.0

Ketkä: Helsingin Kaupunginmuseo  ja Teatime Research

XR startup Teatime Research otti haasteekseen Helsingin Kaupunginmuseon immersiivisen Aikakone-installaation päivittämisen. Tuloksena oli infrapunakameralla ja videoprojektoreilla toteutettu interaktiivinen installaatio, jossa käyttäjät suunnistavat eri aikakausien välillä panoraamakuvien sisällä.

Aikakone 2.0:ssa kävijä pääsee kokemaan Helsingin eri vuosikymmenillä.

Helsingin kaupunginmuseon Aikakone on vuodesta 2016 saakka käynnissä ollut immersiivinen näyttelytila, jossa museokävijät pääsevät kokemaan Helsingin ympäristöjä eri aikakausilta VR-lasien ja seinäprojektioiden kautta. Aikakone 2.0 -projektin tavoitteena oli vuorovaikutteisen projektioprototyypin suunnittelu, joka yhdistelee luovasti immersiivisiä teknologiaratkaisuja kaupunkikuvauksen edelläkävijä Signe Branderin panoraamavalokuviin. Installaation interaktiivinen ydin kannustaa museovieraita osallistumaan aktiivisesti ympäristönsä historian tutkiskeluun Branderin valokuvien kautta.

Aikakone 2.0:ssa panoraamakuvat Kallion kirkon tornista heijastetaan videoprojektoreilla kolmelle käyttäjää ympäröivälle seinälle. Kuvissa on neljä aikakerrosta vuodesta 1912, sekä 70- ja 80-luvuilta nykypäivään. Jokaisen käyttäjän keho toimii henkilökohtaisena aikakapselina: Tilassa kulkemalla voi paljastaa uusia ajallisia kerroksia valokuvista. Kun käyttäjä kulkee seinää kohti, kulkee hän myös ajassa eteenpäin kohti nykyhetken kuvaa Kallion kirkon tornista. Siirtyminen poispäin seinistä kohti huoneen keskustaa taas palauttaa kuvan menneisyyteen.

Helsingin Kaupunginmuseon tutkija Aki Pohjankyrö: “Helsingin Kaupunginmuseo on uudistamassa Aikakone-näyttelytilaa, jonka konsepti pohjautuu virtuaalitodellisuuden ja videoprojektioiden käyttöön. Haluamme mahdollistaa tilassa liikkuville asiakkaillemme leikkisän aikamatkailukokemuksen. Tämä auttaa museovieraita ymmärtämään kaupunkiympäristön  historiallisia muutoksia uuden, jännittävän ja visuaalisen kokemuksen kautta.”

Oletko kiinnostunut kuulemaan lisää, mitä Demos Helsinki tekee lisättyyn todellisuuteen liittyen? Haluatko mukaan VR-kehityshubiin? Ota yhteyttä Demos Helsingin Leena Alankoon.

Lisää aiheesta