Kysynnän ja tarjonnan lait eivät päde kun kysymykseen tulevat luonnonvarojen niukkuus ja kasvavat kuluttajahinnat. Tämän seurauksena suhtautumisemme materiaan on hämärtynyt. Tavaraa tulee ja menee, aivan kuin se olisi täysin aineetonta. Tämä suhtautuminen on nyt murroksessa. iFuture – Kestävien elämäntapojen moninaisuus on Euroopan laajuinen tulevaisuuden elämäntapoja tutkiva kuluttajakysely. Profiloimme 80 osallistujaa…
Kysynnän ja tarjonnan lait eivät päde kun kysymykseen tulevat luonnonvarojen niukkuus ja kasvavat kuluttajahinnat. Tämän seurauksena suhtautumisemme materiaan on hämärtynyt. Tavaraa tulee ja menee, aivan kuin se olisi täysin aineetonta. Tämä suhtautuminen on nyt murroksessa.
iFuture – Kestävien elämäntapojen moninaisuus on Euroopan laajuinen tulevaisuuden elämäntapoja tutkiva kuluttajakysely. Profiloimme 80 osallistujaa heidän aineellisten jalanjälkiensä perusteella. Jokaista profiilia kohtaan kehitimme sarjan yhteiskunnallisia ja kaupallisia innovaatioita, jotka toteutuessaan vapauttaisivat kyseisen henkilön hänen raskaimmista päivittäisistä tottumuksistaan.
Tämän aineellisten jalanjälkien ja kansainvälisten fokusryhmien ainutlaatuisen yhdistelmän pohjalta kehitimme uuden mallin kuluttajakäyttäytymiselle. ”The material prism”, tai aineellinen prisma, kuvaa sitä, kuinka aineellinen niukkuus muuttaa tämänhetkistä kulutuskäyttäytymistä kolmen osa-alueen tai linssin läpi: elämänvaiheen muutokset, paikallinen vai liikkuva ja arvon eriytyminen tai kasvu. Lyhyesti sanottuna aineellinen prisma luo suuren joukon uusia elämäntapoja.
Tekijät: Outi Kuittinen, Roope Mokka, Aleksi Neuvonen, Mari Orjasniemi, Maria Ritola ja Markus Wikholm
[pdfviewer width=”676px” height=”940px” beta=”true/false”]https://demoshelsinki.fi/wp-content/uploads/2013/02/SPREAD_D7.3_iFuture.pdf[/pdfviewer]