White paper: Resurssiviisas talous avaa kuluttaja­bisnekselle uusia markkinoita

Demos Helsingin White paper Resurssiviisas talous avaa kuluttaja­ bisnekselle uusia markkinoita auttaa ymmärtämään kuluttajamarkkinoiden muutosta ja tunnistamaan uusia liiketoimintamahdolisuuksia.

Suuri enemmistö niin suurista kuin pienistä yrityksistä länsimaissa kamppailee saman ongelman kanssa: mistä uutta kasvua? Aikana, jolloin talouskehitys on epävarmaa, tavaratuotannon hinta pai­nettu alas ja kuluttajien enemmistö saanut perustarpeensa hyvin tyydytettyä, on ratkaisua etsittävä kokonaan uudesta suunnasta.

Yksi vastaus löytyy uusista cleantech-­kuluttajaratkaisuista: tuotteista ja palveluista, jotka helpottavat ihmisten suuria kulu­tuspäätöksiä ja arjen rutiineja, auttavat pitämään kulutusmenot hallinnassa ja parantavat samalla hyvinvointia. Näiden ratkaisu­jen markkinat ovat syntymässä juuri nyt energian ja resurssien trendinomaisen kallistumisen, käyttäjälähtöisten ajattelutapojen yleistymisen ja digitalisoitumisen törmätessä.

Demos Helsingin white paper Resurssiviisas talous auttaa ymmärtämään kuluttajamarkkinoiden muutosta ja tunnistamaan uusia liiketoimintamahdolisuuksia. White paper hyödyntää oppeja, joita on kehitetty Peloton-työpajoissa kymmenten yritysten kanssa vuodesta 2009 alkaen.